Everything leads to One

"Personal views of a dying traveller"

Tuesday, January 11, 2011

manusia biasa...

kadang nak menulis pun rasa tak sempat... tp aku suka menulis... biar tiada yang membaca.... namun bagiku inilah kepuasan. kadang ada juga insan-insan yang akan bertanya kenapa dah lama tak update... hmmm sukar jugak aku nak beri jawapan. bagiku, bila menulis, aku perlu pastikan sekurang2nya penulisanku tidak tergolong dalam membuang masa atau menambah dosa. cuma inilah kekangan. dalam kesibukan aku amat menghargai masa. namun inilah diriku hanya seorang manusia biasa yang ada had batasannya dalam keupayaan melakukan sesuatu.
kepada insan-insan yang sudi membaca. jika ada kekurangan di dalam penulisanku. maafkanlah kerana aku hanya mencuba namun Allah itu mentadbir segala.
aku hanya  insan biasa.

Monday, January 10, 2011

Pencarian dlm hidup..

ramai diantara kita sering bertanya diri sendiri agaknya,,, APa yang sebenarnya yang kita cari? kadang kala begitu mudah untuk kita memberi satu jawapan. namun begitu setelah kita fikir2kan. ada keberangkalian bahawa yang kita cari itu mungkin bukan merupakan keutamaan. mungkin setelah kita fikir-fikirkan ada sesuatu yang lain dari jawapan kita ketika itu.
manusia ini sebenarnya terlalu kompleks. kadang ada diantara kita masih ragu dan tidak dapat mengenali diri dan kehendak diri. yang pastinya, semua kita mahu yang terbaik buat   diri kita. tidaklah saya di sini cuba utk menyatakan bahawa kehendak seseorang itu salah, ini adalah kerana manusia itu berbeza. persoalannya bukankah apabila matinya kita, yang tinggal itu hanya ada syurga dan neraka.
sering saya tertanya diri sendiri....kemana aku akan ditempatkan nanti. cukupkah setakat amalku yang sekelumit iini. marilah kawan2 dan saudara2 ku sekalian, marilah kita menuju apa yang di panggil KEJAYAAN.

Wednesday, January 5, 2011

hidup ini...

dalam hidup ini macam2 perkara mungkin berlaku dan telah berlaku. kadang walau kita telah berusaha kita tetap akan mungkin terpaksa melalui perkara atau peristiwa yang berkemungkinan tidak menyenangkan hati kita. namun, mahu tidak mahu, suka atau tidak, kita terpaksa mengukur kadar iman kita sendiri. tanyalah diri kita,,, Bukankah setiap yang berlaku ke atas diri kita adalah yang terbaik dari Allah biarpun kita telah berusaha dan mengkehendaki yang lain.

di sinilah terletaknya cabaran bagi iman kita. mungkin kita akan terasa susah, sedih, kecewa, marah dan sebagainya. namun begitu, cuba kita mengalihkan seketika pemikiran kita dari memikirkan akan kehendak kita.

bukankah Allah itu mengetahui akan segala yang tebaik bagi hambanya?

susah bukan?

namun inilah keindahan... segala jawapan telah tersedia untuk setiap persoalan dan untuk setiap insan. hanya insan yang beriman yang pasti akan menerimanya dengan ikhlas kerana Allah kerana inilah sebahagian dr kehendak iman. bukankah kita telah mengaku percaya kepada Allah dan percaya kepada qada' dan qadar.

adakah anda merasakan ianya masih susah  untuk diterima?

fikir-fikirkanlah.

adakah yang kita kehendaki itu adalah yang terbaik buat kita ataupun perkara yg Allah kehendaki itu adalah yang terbaik buat kita.

sekiranya anda telah ada jawapan...adakah anda benar2 boleh mengamalkannya?

Sunday, January 2, 2011

berpindahnya nenek...

tiba2 aku dikejutkan dari tidur oleh bunyi telefon. ku lihat tertera panggilan bapakku... dalam keadaan masih khayal mengantuk aku terasa risau kerana panggilan bapak pada waktu ini(sekitar 11.35 mlm) bukan merupakan suatu kebiasaan. bapak jarang dan x  akan menelefonku jika tiada hal. tambahan pula waktu ini.

"bang...tok dah mati", aku mula jadi serba salah. benarkah? seketika aku meletakkan telefon. selang beberapa minit, adikku pula menelefon menyatakan perkara yang sama. aku terus menelefon bapakku semula. "tunggu... nanti abg blk amik pak... kita p skali". 

sampai di rumah pakcik aku lihat nenek telah terkujur kaku. seluruh badan dan mukanya telah ditutupkan seperti yang sepatutnya. aku lakukan beberapa sumbangan terakhirku ke atas jasad nenek hinggalah siap talkin di baca.

dalam perjalanan pulang aku masih teringatkan sumbangan nenek padaku. nenek yang mula mengajarku sifat 20 dan 25 nama nabi dan rasul yang wajib diingati. aku amat berterima kasih pada nenek.

aku terima yang akhirnya nenek telah berpindah ke alam baru. al fatihah buat nenek.

nenek meninggal sekitar jam 11 mlm 31 dis 2010 dan di  sembahyangkan sekitar jam 11 pagi pada 1.1.2011 lalu dikebumikan.

inilah serba sedikit pengalaman kehilangan insan yang bergelar nenek. walau banyak kenangan bersama namun inilah ketentuan Allah. sesungguhnya setiap yang hidup itu pasti menemui mati.

kita yang masih hidup ini, cukupkah amalan? atau masih lalai dengan cubaan dan dugaan dunia? dalam bab pahala dan dosa... baik kita tanya diri kita sebelum mulut tidak mampu untuk berbicara.