Everything leads to One

"Personal views of a dying traveller"

Saturday, December 17, 2011

Mimpanau hiti sabah

Hari pertama dari kk ke kundasang. Dah lama plan nak tido kat sini tp x kesampaian . Tapi kali alhamdulillah diizinkan Allah saw.
Hmmm adoi kena aja air kat bilik mandi, ya Allah punya la sejuk....brrrrr. Sok nk p gunung kinabalu nk tgk satu lagi keindahan Allah saw. Then insyaallah nk p poring n p urut ngan ikan kelah.
Gambar insyaallah nanti la yer. Kalu ....hehehe. Pa pun aku doa aja smoga perjalanan kali ini akan menghadirkan sesuatu yang akan lebih memantapkan iman dan mendekatkan diri kepadaNya. Cuma kali ini, kami berjalan 5 orang. Ada juga kengkawan yg nk rasa apa y g aku dh pernah lalu.

Tuesday, December 13, 2011

zaman sekarang

zaman sekarang memang dah banyak berubah:
 dulu ramai orang susah tapi hidup aman damai
 dulu nk cari seringgit pun susah tapi biasanya cukup
 dulu mak bapak garang gila tapi ramai aja yang jd manusia berguna
 dulu elektrik pun x da tp x da sapa pun merungut
 dulu teknologi x berapa moden tp manusia bekerjasama
 dulu x banyak pakaian yang mewah tp pakaian manusia sopan la jugak
 dulu mak ayah x banyak yang mengaji d universiti tp keluarga kekal lama
    orang cakap kalu pandang ke belakang maksudnya ketinggalan zaman
    orang juga cakap kalu pemikiran yang tak nak maju tu pemikiran konservatif
 sekarang cuba kita fikir....
dulu orang punya takut kat jepun sampai mak bapak sanggup mati demi jaga anak
sekarang yang tak kawin sibuk buang anak n yg kawin plak sanggup abai anak kerana kerja
ada aja alasan... maklumlah kehendak x pernah puas...dari kereta kecil nak pakai yg besar...dari rumah kecil nak jugak rumah besar...dari gaji kecil nk ke gaji besar...dari hidup yang susah sikit nak senang banyak....bila senang nk lagi senang...tp hidup tak pernah tenang
orang dulu berpeluh buat kerja untuk hidup...susah mana pun tetap senyum
orang sekarang juga buat kerja katanya untuk hidup... tp makin tinggi plak darjat kononnya
nak beza dulu ngan sekarang banyak sangat smapai tak muat...
syukur jugak aku dapat tengok dan alami serba sikit beza hidup dulu dan sekarang
bukan tulis nak pengaruh orang cuma luahan pendapat dulu dan sekarang
satu ja yang aku tengok tak berubah dari dulu sampai sekarang...
Al quran dan sunnah rasulullah. walau bagaimana berubahnya sekarang berbanding dulu, marilah kita berpeganglah pada jalan Nya sahaja.